Rak Benang

  Bismillah.
Assalamualaikum..

Bagi yang sudah biasa menjahit atau tukang jahit, pasti anda biasa mengalami masalah benang bergulung atau saling berkait satu sama lain kan?Maksud saya di sini, apabila anda menyimpan benang yang tidak digunakan waktu itu dalam satu bekas, benang-benang tersebut sering kait mengait atau berselirat satu sama lain. Hal ini menyebabkan benang tersebut adakalanya terpaksa dipotong atau diputuskan. Membazir bukan?
Baiklah, untuk entri kali ini, saya nak kongsikan tips untuk menyelesaikan masalah tersebut. Sediakan rak benag atau bekas yang kita boleh letakkan benang secara menegak. Kenapa menegak? Jawapannya, agar kita mudah mengambil benang yang ingin digunakan tanpa menarik benang yang lain. Jika kita meletaknya secara melintang@baring ia akan bersusun dan inilah yang akan menyebabkan benang-benang tersebut bersangkutan dengan benang lain sewaktu kita mengambil benang khususnya di bahagian bawah.Akhirnya nanti akan bergumpal-gumpal. Sakit mata melihatnya.

Untuk saya, sebelum ini saya gunakan polisterin. Saya balut dengan kertas pembalut hadiah yang tebal. Setelah itu saya cucuk pencungkil gigi secara berjarak supaya susunan benang nanti tak terlalu rapat. Agak lama juga saya gunakan rak benang cap tangan saya ni.Maklumlah, mahu beli yang siap dijual harganya boleh tahan juga.Hehe..


Setelah lama menggunakan rak tersebut, saya beralih pula kepada satu cara lagi. Rak tadi memang bagus cuma terlalu kecil sedangkan benang saya bertambah.
Kali ini saya menggunakan bekas plastik makanan yang berwarna jernih. Bekas ini bukanlah standard Tupperware. Bekas kek kakak saya berikan satu waktu dahulu. Benang saya susun menegak seperti saya terangkan pada awal tadi.

Namun,setelah lama menggunakan kaedah ini, saya ternampak satu gambar rak benang yang sangat comel dalam facebook kawan saya. Timbul idea untuk meminta bantuan abang saya di Sabah untuk membuatnya. Hihi. Beliau pandang bertukang. Saya hantar gambar contoh rak benang tersebut. Alhamdulillah, kini ia sudah ada dalam bilik jahitan saya yang serba serbi kekurangan lagi. Terima kasih posmen kerana cepat menghantarnya ke rumah saya.


Rak benang ini berfungsi sebelah depan ,belakang dan atas. Kemaskan? Oleh itu, jangan segan-segan untuk mencuba pelbagai idea yang boleh memudahkan kita. Insya'allah banyak masalah akan selesai.:




Comments

Popular posts from this blog

Resepi Bergedil Jagung Kak Nisa':)

TUTORIAL : Jubah Menyusu Dengan Lapik Dada

Tutorial: Membuat Jahitan Tepi Halus Menggunakan Mesin Brother Model 3034D